دو نوع لينک اصلي در سئو داخلي وجود دارد:

(Navigational) ناوبري

(Contextual) متني

ما هر دو مورد را بررسي خواهيم کرد.

 

معرفي لينک‌هاي Navigational

لينک‌هاي ناوبري معمولا ساختار اصلي Navigation يک وب‌سايت را تشکيل مي‌دهند. اغلب آن‌ها در سراسر سايت پياده‌سازي مي‌شوند و به کاربران براي پيدا کردن آنچه که نياز دارند، کمک مي‌کنند.

اين لينک‌ها را در منوي اصلي يک سايت، فوتر يک سايت يا در بعضي سايت‌ها در نوار کناري مي‌توانيد ببينيد.

 

لينک‌هاي داخلي متني

اين لينک‌ها معمولا در محتواي اصلي صفحات قرار مي‌گيرند. حتما چک کنيد که لينک‌هاي متني شما چقدر برجسته و قابل کليک باشند. يعني از بعد بصري بايد نشان دهيد که اين لينک براي سايت شما ارزش زيادي دارد و اين را به کاربران هم نشان دهيد.

 

درک عملکرد انواع مختلف لينک و نحوه ظاهر شدن آن‌ها براي کاربران به شما کمک مي‌کند تا بيشترين بهره را از استراتژي لينک داخلي خود ببريد.

 

مشکلات رايج لينک‌هاي داخلي

براي اينکه بتوانيد لينک‌هاي داخلي مناسبي داشته باشيد که تاثير مثبتي روي SEO بگذارد، بايد مشکلات رايج لينک‌سازي داخلي را بشناسيد و روش‌هاي برطرف کردن آن‌ها را ياد بگيريد. ما در اين بخش برخي از رايج‌ترين مشکلات لينک‌سازي درون صفحه را بررسي مي‌کنيم.

 

لينک‌هاي داخلي شکسته (Broken Internal Links)

مشکل: لينک‌هاي شکسته داخلي باعث مي‌شوند که هم کاربران و هم کرولرهاي موتورهاي جستجو به صفحات وبي که وجود ندارند منتقل شوند که معمولا هم اين مورد منجر به مواجه شدن با خطاي 404 مي‌شود. خب چنين خطايي براي برقراري ارتباط ايده‌آل نيست.

 

لينک‌ها کرول نمي‌شوند

مشکل: اين خطا زماني رخ مي‌دهد که قالب URL نادرست باشد. مثلا شايد شامل کاراکترهاي غيرضروري باشد.

نحوه رفع مشکل: لينک‌هايي که به عنوان خطا گزارش شده‌اند را بررسي کرده و در صورت لزوم مشکلات قالب‌بندي را برطرف کنيد.

 

بيش از حد لينک داخلي در صفحه وجود داشته باشد

مشکل: زماني که يک صفحه بيش از 3000 پيوند داشته باشد، در گزارش Site Audit علامت‌گذاري مي‌شود. هيچ قانون خاصي در مورد تعداد لينک‌هاي داخل صفحه‌اي که گوگل آن‌ها را کرول مي‌کند وجود ندارد، اما مديران سايت‌ها بايد مراقب بارگذاري بيش از حد صفحات باشند تا قابل استفاده باشند.

 

نحوه رفع مشکل: هر صفحه‌اي که بيشتر از 3000 لينک دارد را بررسي کنيد و لينک‌هايي که خيلي ضروري نيستند را حذف کنيد.