شاخص ترس و طمع بازه‌ای بین 0 تا 100 را برای ارزیابی احساسات در بازار ارزدیجیتال تعیین کرده‌است. این نمره براساس شاخص ترس و طمع CNNMoney برای تحلیل بازار سهام است.

ترس (0 تا 49) نشان‌گر کاهش ارزش و عرضه مازاد در بازاراست. طمع (50 تا 100) افزایش ارزش بیش از حد و احتمال حباب شدن ارزها را نشان می‌دهد.

وقتی که انتخاب می‌کنید به بازار ارزدیجیتال وارد یا از آن خارج شوید، توجه به تغییرات در سطح ترس و طمع می‌تواند به بخشی از استراتژی ترید شما تبدیل شود.

شاخص چیست؟

شاخص عموما چندین داده مشخص را گردآوری می‌کند، سپس آن‌ها را با هم ترکیب و به یک معیار آماری تبدیل می‌نماید. احتمالا شما میانگین صنعتی داو جونز(DJIA) را شنیده باشید، یک شاخص مشهور است که بازارسهام را پی‌گیری می‌کند. (DJIA) یک شاخص وزنی قیمت است که ترکیبی از 30 شرکت بزرگ لیست‌شده در صرافی‌های بزرگ سهام در آمریکا می‌باشد. تریدر‌ها و سرمایه‌گذارها برای دستیابی به ترکیبی از سهام این شرکت‌ها می‌توانند DJIA بخرند. شاخص ترس و طمع همچنین یک مقیاس وزنی برای داده‌های بازار است، اما این تنها شباهت آن به DJIA است. شاخص حرص و طمع نه چیزی است که بتوانید آن را خریداری کنید و نه هیچ نوع ابزار مالی، بلکه فقط یک نمایشگر است که بتوانید به وسیله آن تحلیل‌هایتان را انجام دهید.

شاخص ترس و طمع چیست؟

CNNMoney شاخص ترس و طمع را به‌طور اساسی جهت تحلیل احساسات بازار برای سهام و اشتراک‌ها ایجاد کرد. Alternative.me از آن به بعد نسخه خود را متناسب با بازارارزدیجیتال ساخته‌اند. شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال یک سبد از ترندها و نمایشگرهای بازار را تحلیل می‌کند؛ تا مشخص کند کدام یک از کاربران بازار احساس ترس و کدام یک از آن‌ها احساس طمع دارند. نمره 0 بیشترین ترس را نشان می‌دهد، در حالی که نمره 100 بیانگر بیشترین طمع است. نمره 50 نشان می‌دهد که بازار تقریبا در حالت نرمال است.

بازاری که احساس ترس بیشتری در آن وجود دارد، می‌تواند نشانگر افت ارزش ارزها باشد. ترس بسیار زیاد در یک بازار می‌تواند به فروش و وحشت بیش از حد منجر شود. ترس لزوما به معنی ورود بازار به یک روند نزولی بلندمدت نیست، در عوض شما می توانید آن را به عنوان یک اشاره کوتاه یا میان مدت به احساسات کلی بازار در نظر بگیرید.
طمع در بازار وضعیتی متضاد با ترس دارد. اگر سرمایه‌گذارها یا تریدرها طمعکار باشند، امکان افزایش ارزش و حباب شدن ارزها وجود دارد. وضعیتی را تصور کنید که ترس عقب ماندن از سودهای بازار سبب شود که سرمایه‌گذارها برای خرید به بازارها هجوم بیاورند؛ در آن صورت شاهد افزایش قیمت بیش از حد بیت‌کوین خواهیم بود. به عبارت دیگر، افزایش طمع باعث افزایش تقاضا و در نهایت افزایش قیمت می‌شود.

شاخص ترس و طمع چگونه عمل می‌کند؟

Alternate.me هر روز ارزش‌های جدیدی از 0 تا 100 را محاسبه می‌کند. از ژوئیه 2021 ، شاخص ترس و طمع بازار ارزدیجیتال فقط از اطلاعات مربوط به بیت کوین استفاده می کند. دلیل این امر ارتباط قابل توجه BTC با بازار ارزدیجیتال به طور کلی در مورد قیمت و احساسات است. در آینده برنامه‌هایی برای پوشش سایر سکه‌های بزرگ وجود دارد که احتمالاً شامل Ether (ETH) و BNB می‌شود.