شما همیشه باید امنیت ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنید؛ چه در حال خرید یا ذخیره، چه در حال سرمایه‌گذاری باشید. چراکه اگر شما سکه‌ها یا توکن‌هایتان را از دست بدهید تقریبا راه بازگشت آن‌ها وجود نخواهد داشت، باید بیخیال آن‌ها بشوید!

اگر شما در صرافی‌های متمرکز ترید می‌کنید، از آن‌هایی که با قوانین چک های KYC و AML مطابقت دارند، استفاده کنید. معاملات همتا‌به‌همتا و صرافی‌های غیرمتمرکز با حسابرسی دارای بیشترین امنیت هستند.

در مورد حفظ امنیت ارزهای دیجیتال خود هنگام ذخیره کردن گزینه‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در یک صرافی قانونی نگه‌داری کنید که افراد مبتدی و تریدرهای حرفه ای امکان آن را دارند. بااین‌وجود اما دارای رمز برای کیف پول نخواهید بود. 
کیف پول غیر کاستدی یا شخصی (Non-Custodia) که در آن شما دارای رمز هستید امنیت بیشتری دارد؛ و از آن امن‌تر این است که ارزهای خود را در کیفی نگه‌داری کنید که به اینترنت وصل نباشد، مثل یک دستگاه سخت‌افزاری. در هر صورت رمز شخصی خود را در یک مکان آفلاین و امن نگه‌دارید.
برای بهبود امنیت خود از DAppهای حسابرسی‌شده استفاده کنید و مدام بررسی کنید که کدام برنامه‌های کاربردی مجوز استفاده از کیف پول شما را دارند. به‌محض پایان کار با DApp، این مجوزها را حذف کنید.

ایمن‌ترین راه خرید ارز دیجیتال

امروزه ‌مکان‌های زیادی وجود دارد که بتوانید از آن‌ها ارز دیجیتال خریداری کنید. این مکان‌ها عبارتند از: صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز(DEX)، خودپردازهای ارزدیجیتال، گزینه‌های همتابه‌همتا و موارد دیگر. اما همه‌ی آن‌ها از یک میزان امنیت برخوردار نیستند؛ هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. برای اکثر کاربران، استفاده از صرافی‌های معتبر و متمرکز بهترین ترکیب سهولت استفاده و امنیت را فراهم می‌کند.

صرافی معتبر برای ارزهای دیجیتال

صرافی متمرکزی مانند بایننس ((Binance از طریق افزایش مقررات، اقدامات مبارزه با پولشویی (AML) و چکهای (KYC) امنیت را تأمین می کند.
برای استفاده از صرافی شما باید دارایی‌های خود را به کیف‌پول
کاستدی (custodial) آن انتقال دهید. با سپردن مسئولیت ارزهایتان به صرافی، بسته به میزان تجربه شما، یک‌سری ایمن‌سازی برای شما انجام می‌شود. اگر شما با کیف‌پول‌ها آشنایی ندارید یا به تازگی با ارزدیجیتال آشنا شده‌اید با استفاده از کیف‌پولی که صرافی ارائه می‌دهد امنیت بیشتری خواهید داشت. احتمالا عبارت
not your keys, not your coins” را شنیده باشید؛ یعنی اگر رمز عبور خود را فراموش کنید صرافی پس از احراز هویت شما رمز را مجدد در اختیارتان می‌گذارد در غیر این‌صورت حسابتان برای همیشه قفل خواهد شد و ارزهای خود را از دست خواهید داد.

با‌این‌حال بعضی افراد ترجیح می‌دهند کنترل دارایی‌های خود را مستقیما در دست داشته باشند.

اگر تصمیم به استفاده از سیستم همتا‌به‌همتا یا صرافی غیر متمرکز گرفتید، گزینه‌های زیادی برای ارتقا امنیت حسابتان وجود خواهد داشت. با DEX، می‌توانید حسابرسی را از منبع معتبر بررسی کنید. صرافی بایننس همچنین یک DEX برای امنیت و شهرت خود ارائه داده‌است.
اگر لازم بود از سیستم همتابه‌همتا استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که چک
KYC برای هر دو طرف خریدار و فروشنده الزامی است. در حالت ایده‌آل، باید خدمات سپرده را نیز ارائه دهد. بااینکه امکان خطر را به طور کامل از بین نمی‌برد، شخص ثالثی که وجوه شما را به عنوان سپرده نگه‌می‌دارد، هم خریدار و هم فروشنده را در برابر کلاهبرداری محافظت می‌کند.

چگونه امنیت حساب ارزدیجیتال خود را تأمین کنیم؟

هنگامی که در یک صرافی ثبت‌نام کردید و روش معاملاتی خود را انتخاب نمودید، برای ایمن نگه‌داشتن حساب خود، روش‌های استاندارد را مورد استفاده قرار دهید. این روش‌ها هیچ تفاوتی با آن‌هایی که برای حساب بانکی آنلاین یا سایر اطلاعات حساس خود استفاده می کنید، ندارد. جلوگیری از دسترسی افراد به حساب شما و وجوه آن با از طریق روش‌های گفته‌شده کار راحتی است:

 استفاده از یک پسورد قوی و تغییر دادن آن به صورت منظم: پسورد نباید شامل اطلاعات شخصی هویتی مثل تاریخ تولدتان باشد. پسوردتان باید طولانی باشد، منحصرا برای حساب شما باشد و شامل علائم، اعداد و حروف کوچک و بزرگ باشد.

2ـ فعال کردن احراز هویت دو عاملی (2FA): اگر پسورد شما به خطر بیفتد، 2FA با استفاده از دستگاه تلفن‌همراه، برنامه احراز هویت یا YubiKey به عنوان سطح دوم حفاظت عمل می‌کند. هنگام ورود به سیستم، باید از پسورد خود و روش 2FA با هم استفاده کنید.

3ـ مراقب حمله‌ها و کلاهبرداری‌های فیشینگ از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و پیام‌های شخصی باشید: کلاهبردارها اغلب با جعل هویت صرافی‌ها سعی می‌کنند دارایی‌های شما را بدزدند. همچنین شما نباید هیچ نرم‌افزاری را از منبع ناشناس دانلود کنید چرا که ممکن است بدافزار باشد.